102

Posted on Mon 15 August 2016

پهناوری ظاهری کشورها که ما بر روی یک نقشهء مسطح دو بعدی میبینیم، بسیار متفاوت از پهناوری حقیقی اون بر روی کرهء زمینه. هر چه کشورها به سمت قطبها نزدیکتر میشن، بر روی نقشه ها پهناورتر کشیده میشن. برای نمونه گرینلند که بسیار پهناورتر از استرالیا کشیده شده، در حقیقت تنها یک سوم این کشور پهناوری داره. همچنین استرالیا تقریباً به اندازهء امریکاست. ویدیو دلیل این امر رو بخوبی توضیح میده و پهناوری حقیقی کشورهای زیادی رو با هم مقایسه میکنه که ذهنیت تون از نقشهء جهان رو تغییر میده.
بعد از دیدنش، به سایت thetruesize.com برید و در سرچ باکسش اسم یک کشور رو بنویسید تا اون کشور رنگی بشه. با ماوس دراگش کنید روی باقی کشورها تا اندازهء حقیقی اش رو مقایسه کنید. با تعجب زیاد متوجه شدم که پهناوری امریکا نسبت به ایران در اون حدی نیست که تصور میکردم.

یه نکته جالب دیگه درمورد نقشه های جهان اینه که این نقشه ها از یک کشور به کشور دیگه تغییر میکنند. در هر جایی، نقشه رو طوری چاپ میکنند که کشور خودشون درست مرکز صفحه قرار بگیره. اگر در نقشه های ایران، اینجا در شرق و امریکا در غرب قرار گرفته، در نقشه های اینجا امریکا در شرق ماست و ایران یک کشور غربیه.


HTML Comment Box is loading comments...