1086

Posted on Tue 17 April 2018

@techtube
تلگرام امروز نسخه 4.8.6 رو همراه با روشی برای دور زدن فیلترینگ، از طریق پلی استور فقط برای روسیه عرضه کرد.

این نسخه از تکنیکی به نام Domain Fronting استفاده میکنه که قبل از اون در مسنجر سیگنال استفاده شده بود.

گوگل، امازون و مایکروسافت بزرگترین ارائه دهندگان خدمات ابری در دنیا هستن و خیلی از شرکت ها برای سرویس ها و اپ هاشون از سرورهای این شرکت ها استفاده میکنن. به دلیل بزرگی خدمات این شرکت ها، معمولا هیچ کشوری سرورهای این شرکت هارو فیلتر نمیکنه چون چنین کاری مثل اینه که نصف اینترنت رو فیلتر کنین!

به همین خاطر سرورهای این شرکتها گزینه جذابی برای دور زدن فیلترینگ به حساب میان. مثلا وقتی تلگرام فیلتر میشه، به کمک تکنیک Domain Fronting ، به جای اینکه اپ تلگرام مستقیما به سرورهای تلگرام وصل بشه، در ابتدا به سرورهای این شرکت ها وصل میشه تا ترافیک خودشو مخفی کنه. حالا برای دولت یا هر کسی که توانایی چک کردن ترافیک شما رو داره، ترافیک تلگرام هیچ فرقی با مثلا سرچ کردن در گوگل نداره!

ولی خبر بد اینکه روسیه احمقانه ترین کار ممکن رو کرده که تقریبا بی سابقه اس! این کشور نزدیک به 2 میلیون IP سرورهای شرکت گوگل و امازون رو فیلتر کرده! چنین کاری نه تنها دسترسی به تلگرام رو قطع میکنه بلکه هر شرکتی که از سرورهای این شرکت ها استفاده میکنه دچار مشکل خواهد شد. مثلا امروز درگاه پرداخت های بین المللی در روسیه به خاطر اینکار احمقانه، از کار افتادن!

HTML Comment Box is loading comments...