1153

Posted on Sun 13 May 2018

اگر از افرادی هستید که دائم باید روی صندلی دندانپزشک بشینید و از صدای تیز و لرزش دریل حفر دندان متنفرید، خبر خوب اینه که بزودی رستگار خواهید شد. دستگاههای لیزر درمان پوسیدگی دندان در حال توسعه اند و مزیتهای زیادی نسبت به سیستم قبل دارن.

ابتدا اینکه چون با لیزر بافت پوسیدگی رو بخار میکنن، نیازی به حفر کردن با دریل ندارند. اشعهء لیزر کار دریل رو بدون صدا و لرزش انجام میده.

دوم اینکه در زمان حفر با دریل مقدار زیادی از بافت سالم دندان هم تراشیده میشه. ولی چون لیزر دقت بسیار بالایی در هدفگیری داره، بافت سالم دندان تقریباً تماماً دست نخورده باقی میمونه.

مورد سوم که باز به هدفگیری دقیق این سیستم مربوط میشه، اینکه میتونه تا نزدیکیهای عصب هم بافت پوسیده رو از بین ببره، بدون اینکه به عصب آسیبی برسونه. به این ترتیب در مواقع زیادی دیگه نیازی به عصب کشی نیست.

مورد چهارم اینکه تقریباً بدون درد کار میکنه و دیگه نیازی به بی حسی نیست. پس بیمار از آمپولهای بی حسی هم رها میشه.

مورد پنجم اینکه اشعهء لیزر باعث کشته شدن میکروبها در اطراف دندان میشه که باعث میشه خطر پوسیدگی های بعدی کمتر بشه.

مورد ششم اینکه تا حالا برای درمان یک دندان، چندین نوبت باید به دندانپزشک مراجعه میشد، ولی سیستم لیزری در اغلب موارد در یک جلسه درمان رو کامل میکنه.

مورد هفتم اینکه میزان مصرف دارو رو خیلی کم میکنه که کمک بزرگی به زنان آبستن و یا افراد دیگه ای که با دارو مشکل دارن، میشه.

مورد منفی این سیستم، گرونقیمت بودنشه که باعث شده هنوز رواج زیادی پیدا نکنه. در ژاپن در حال حاضر تنها 50 بیمارستان مجهز به این سیستم شده اند. برای فراگیر شدنش چند سالی وقت لازمه.

HTML Comment Box is loading comments...