1214

Posted on Sun 10 June 2018

@techtube
امریکا حالا دوباره قدرتمندترین سوپرکامپیوتر دنیا رو داره!
در پنج سال گذشته چین همیشه در صدر جدول کشورهایی بود که قوی ترین سوپرکامپیوتر دنیا رو دارن ولی حالا امریکا دوباره با سوپرکامپیوتر جدید Summit که متعلق با ازمایشگاه ملی Oak Ridge در تنسی هست، تونسته بعد از چندین سال، به صدر جدول قویترین سوپرکامپیوترها برگرده. دستاوردی نمادین برای نشون دادن قدرت تکنولوژیک یک کشور در جهان.

سوپرکامپیوتر Summit قدرت محاسبه 200 پتافلاپ در هر ثانیه رو داره. یعنی اگر فرض کنیم یک انسان هر ثانیه بتونه یک محاسبه ریاضی انجام بده، 6.3 میلیارد سال زمان لازمه تا به قدرت این سوپرکامپیوتر برسه! این قدرت عظیم بیش از دو برابر قدرت سوپرکامیپوتر بعدی در رده بندی سوپرکامپیوترهای قدرتمند دنیاست. این سوپرکامپیوترها عمدتا برای پیش بینی روندهای اب و هوایی، شبیه سازی فرایندهای هسته ای، پیدا کردن ذخایر جدید نفت و گاز و ... استفاده میشن.

این سوپرکامپیوتر از بیش از 9 هزار CPU شرکت IBM و بیش از 27 هزار GPU شرکت Nvidia و 10 پتابایت رم و 250 پتابایت حافظه قدرت میگیره. خنک کردن این همه سخت افزار قدرتمند به بیش از 15 هزار لیتر اب در هر دقیقه نیاز داره و برق مصرفی این سوپرکامپیوتر 8100 خونه رو میتونه رو روشن نگه داره! این تعداد بالای GPUها نشون میده که یکی از کاربردهای اصلی این سوپرکامیپوتر، در پردازش بیگ دیتا و استفاده از اون در زمینه های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق خواهد بود.

🔍 ممبع

HTML Comment Box is loading comments...