1334

Posted on Tue 31 July 2018

@techtube
‏ظاهرا اختلالات دو روز گذشته تلگرام، ناشی از مشکلات سرور تلگرام نبوده، بلکه به گفته آذری جهرمی، شرکت مخابرات به دلیل تغییر توپولوژی و تجمیع شبکه استانی، ترافیک بین الملل سرورهای اروپای تلگرام رو به مسیری دیگه ای هدایت کرده. این کار اصطلاحا BGP hijacking خونده میشه.

‏توضیح BGP خودش یک بحث جداییه و در تخصص من نیست. ولی به طور خیلی خلاصه پروتکل BGP مسیرهای اصلی حرکت دیتا تو اینترنت و در واقع بین ISP هارو رو از یک نقطه به نقطه دیگه مشخص میکنه. سیستمش هم ذاتا اتوماتیک نیست و باید به طور دستی توسط مدیران شبکه تنظیم بشه. حالا اگر یکی از این ISP ها در اینجا مخابرات، مسیرهای یک رنج ای پی خاص مثل سرورهای تلگرام رو، به مسیر دیگه ای هدایت کنه، این سیستم ذاتا کاری برای دور زدن این تنظیم اشتباه (و در واقع سواستفاده) نمیتونه بکنه و مدیران شبکه باید مسیر جایگزین برای اون وارد کنن. به دلیل اینکه BGP ها مسیرهای مختلف رو تقریبا چشم بسته از همدیگه میگیرن، مسیری اشتباهی که مخابرات تعریف کرده ممکنه به BGP های خارجی هم بره و اتصال به تلگرام در اون کشورها رو هم دچار مشکل کنه.

‏چنین کاری تو بقیه کشورها ولی به طور نادر اتفاق افتاده، به شدت خلاف عرف هست. اینکه چرا مخابرات سهوا یا عمدا، برای مدت محدودی دست به چنین کاری زده، برای ما هنوز روشن نیست!

HTML Comment Box is loading comments...