1622

Posted on Tue 27 November 2018

کاوشگر «insight» ناسا پس از ۶ ماه سفر و پیمودن مسیری طولانی در نهایت با موفقیت روی سطح سیاره مریخ فرود آمد.

این کاوشگر هشتمین فرود موفق ناسا روی سیاره سرخ را رقم زده و طی ماموریتی دو ساله اطلاعات بیشتری را از لایه های زیرین مریخ کسب کرده و میزان فعالیت این سیاره مشخص خواهد کرد.

فرود این کاوشگر طی برنامه ای دقیق و گام به گام صورت گرفته که طی آن سرعت اینسایت از ۱۹۳۱۰ کیلومتر در ساعت به ۸ کیلومتر در ساعت حین فرود رسیده است. با توجه به عدم امکان کنترل همزمان این کاوشگر از زمین، پیاده سازی تمامی مراحل فرود به صورت خودکار صورت گرفته که شامل جدا شدن از راکت حامل، جهت گیری مناسب، باز شدن چتر نجات، جمع آوری اطلاعات راداری و فعال سازی راکت فرود بود.

اینسایت پس از فرود موفق دو سیگنال را برای تایید عملیات به زمین ارسال کرده و پس از آن هم نخستین تصویرش از سطح سیاره سرخ را برای کارشناسان ناسا فرستاد که به خاطر قرار داشتن ذرات غبار روی پوشش لنز چندان واضح نیست. تصویر دوم اما با استفاده دوربین روی بازوی رباتیک گرفته شده و وضوح مطلوبی دارد.

حال کاوشگر اینسایت قرار است ماموریت اصلی‌‌اش را در پیش گیرد و اطلاعات بیشتری را از لایه های زیرین مریخ کسب کند. اطلاع حاصل کردن از نحوه‌ی پیدایش و زمین لرزه‌های این سیاره می‌تواند کمک شایانی به پروژه‌های تحقیقاتی مریخ محور باشد. علاوه بر این بدین شکل جزئیاتی از نحوه پیدایش کره زمین نیز مشخص می‌شود.

🔎 Digiato

HTML Comment Box is loading comments...