1675

Posted on Thu 20 December 2018

ایلان ماسک دیروز اولین تونل ازمایشی که شرکتش یعنی The Boring Company حفر کرده رو رونمایی کرده. ایلان ماسک این شرکت رو دو سال پیش وقتی از ترافیک لس انجلس خسته شده بود، به عنوانی راه حلی برای ترافیک شهرها تاسیس کرد. ایده ایلان ماسک این بود ساختمون ها در شهرها به صورت 3 بعدی رشد میکنن ولی جاده ها فقط محدود به رشد دو بعدی هستن. بنابراین راه حل ترافیک رو، رشد در سه بعد میدونه و این رشد قراره در زیره زمین اتفاق بیافته. اما سرعت حفر تونل در زمین خیلی کمه، اینقدر کم که ماسک اون رو با سرعت حرکت حلزون مقایسه میکنه و میگه سرعت حفر تونل 14 برابر کمتر از سرعت حلزونه! یعنی برای حفر هر 1.6 کیلومتر تونل، بین 3 تا 6 ماه زمان نیازه. همچنین هزینه حفر تونل به شدت بالاست، هزینه اون میتونه تا حدود 1 میلیارد دلار به ازای هر 1.6 کیلومتر بالا بره!

ماسک برای حل این مشکلات چند راه رو ترکیب کرده، اول تونل هایی که شرکت حفر میکنه قطر کمی دارن، چیزی در حدود 3.7 متر قطر، که مختص حرکت ماشین ها در اون هست. دوم به جای استفاده از دیزل برای مته حفاری، از برق استفاده میکنه که به گفته اون توان دستگاه رو چند برابر میکنه. سوم حفر تونل و مقاوم سازی دیواره اون، برعکس روش های معمول، به صورت همزمان انجام میشه. همچنین تخلیه خاک حفاری به بیرون سرعت بالاتری خواهد داشت. در نهایت ترکیب اینها سرعت حفر تونل توسط این شرکت رو 15 برابر سریعتر از روش های معمول میکنه و ماسک ادعا میکنه که هزینه اون خیلی کمتر هست. هزینه ای در حدود 10 میلیون دلار به ازای هر 1.6 کیلومتر!

تونل ازمایشی که رونمایی شده 1.83 کیلومتر طول داره و در زیر مقر شرکت SpaceX در لس انجلس حفر شده. در تونل های نهایی و عملیاتی ماشینها از خیابون با اسانسور از یه سر وارد تونل میشن و میتونن تا سرعت 240 کیلومتر بر ساعت درون این تونل ها حرکت کنن و از سر دیگه تونل با همین شیوه خارج بشن. ماشین ها لزومی نداره تسلا باشن، فقط حتما باید برقی و دارای سیستم رانندگی خودکار باشن تا بتونن با سرعت بالا و بدون تصادف در این تونل ها حرکت کنن. لزوم برقی بودن به این دلیل هست که قطر این تونلها کمه و طبعا اکسیژن در اونها کم هست، بنابراین اگر ماشین برقی نباشه دود تولید میکنه و تنفس مشکل خواهد شد. همچنین این شرکت برای کاهش هزینه ها و کسب درامد، قرار هست در حین تخلیه خاک حفاری، با اون خاک اجر تولید کنه و اجرهای ساخته شده رو با زیر قیمت بازار به شرکت ها بفروشه. البته برای پروژه هایی که خونه های ارزون قیمت درست میکنن این اجرها رایگان خواهد بود!

🔎 Venturebeat

HTML Comment Box is loading comments...