1682

Posted on Mon 24 December 2018

@techtube
دیروز Patrick Laroch؛ اقایی 35 ساله مهندس ای تی و اهل ایالت فلوریدای امریکا، بزرگترین عدد اول دنیا رو کشف کرد، اونم فقط با چهار بار امتحان کردن!

‏اعداد اول اعدادی هستن که به جز بر خودشون و 1 ، بر عدد دیگه ای تقسیم نمیشن. یکی از مهمترین کاربردهای این اعداد در رمزنگاری هست. عدد اول جدید، 2 به توان 82,589,933 منهای یک هست و حدود 25 میلیون رقم داره. اما نکته جالب در مورد این عدد جدید، زمان رسیدن به اون هست. بعضی ها سال ها و حتی دهه ها دنبال اعداد اول جدید میگردن و پیداشون نمیکنن. این اعداد رو معمولا با نرم افزار GIMPS کشف میکنن، نرم افزاری که هر که شخصی که دوست داره اعداد اول جدید رو کشف کنه، روی کامپیوتر شخصیش اونو نصب میکنه و این نرم افزار هر بار به هر کامپیوتر اعداد جدید میده تا اول بودن یا نبودن اونها رو ازمایش کنن.

مثلا بزرگترین عدد اول قبلی یک سال پیش توسط Jonathan Pace مهندس برق 51 ساله کشف شد. این اقا هزاران بار تلاش کرد تا بالاخره بعد از دهه ها، سال پیش بزرگترین عدد اول رو کشف کرد. اما مورد اقای Laroch که بزرگترین عدد اول حال حاضر رو کشف کرده جالبتره، چون این اقا در طول 4 ماه فقط 4 بار با این نرم افزار ازمایش عدد اول انجام داده و همین کافی بود تا شانسش بخوره و بزرگترین عدد اول دنیا رو کشف کنه. نرم افزار GIMPS به هر کسی که اعداد اول جدید رو با این نرم افزار کشف کنه، 3000 دلار جایزه میده. این اقا هم بعد از تایید شدن عدد اول کشف شده توسط اون، این جایزه رو دریافت کرد. شما هم اگر دوست دارین میتونین این برنامه رو روی کامپیوترتون نصب کنین تا وقت کامپیوتر بیکار هست، اعداد رو ازمایش کنه و شاید عدد اول بعدی به اسم شما باشه.

🔎 Qz

HTML Comment Box is loading comments...