258

Posted on Sat 11 March 2017

حتی با معیارهای سطح پایینی که این روزها کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی دارند، به دست آوردن مخاطب میلیونی کار بسیار دشواری است. یعنی اگر تنها هدف شما کسب مخاطب به هر طریق باشد و اگر حتی کسی به قیمت تبادل‌های فالوور با کانال‌ها و اکانت‌های دیگر و حتی خرید دنبال‌کننده «فیک» بخواهد، دنبال‌کننده چند میلیونی پیدا کند، باز هم کار بسیار طاقت‌فرسا است.
حالا تصور کنید که یک پزشک در اینستاگرام بخواهد، مخاطب بسیار زیاد پیدا کند. شاید تصور کنید که او باید زحمت بکشد و کلی عکس/نوشته خوب پست کند.
اما یک متخصص پوست، ساکن لس آنجلس، به نام مستعار دکتر ساندرا لی، با زحمت بسیار کمتری، مخاطب بسیار پیدا کرده است. در حال حاضر او 2.3 میلیون دنبال‌کننده اینستاگرامی و یک میلیون دنبال‌کننده در یوتیوب دارد. (اکانت اینستاگرام او)
البته هدف اولیه او از حضور در شبکه‌های اجتماعی، کسب مخاطب زیاد نبود. او فقط می‌خواست زندگی خود را به عنوان یک متخصص پوست، در محیط مجازی بنمایاند. او او خیلی زود متوجه یک پدیده و واقعیت عجیب شد:
هر وقت که ویدئوی کوتاهی از تخلیه جوش‌ها منتشر می‌کرد، با سیلی از مخاطب مواجه می‌شد. در وهله نخست، او مورد توجه یک دسته از کاربران سایت ردیت واقع شد. در واقع تعداد کسانی که علاقه‌مند بودن تخلیه جوش‌های یا کیست چرکی را ببینند، بسیار زیاد بود.
مردم تنها به خاطر کنجکاوی پزشکی و اینکه مایل بودند در مورد درمان جوش‌های خودشان اطلاعات کسب کنند، این ویدئوها را نمی‌دیدند، همان طور که افتد و دانی در کارهای ناخوشایندی مثل تخلیه جوش‌ها، مثلا در دوران نوجوانی و اوایل جوانی که بیشتر ما آکنه داشتیم، لذتی پنهان نهفته است که گفتنی نیست!
همین امر را به محیط مجازی، تسری بدهید و تصور کنید که این ویدئوها چقدر علاقه‌مند مشتاق پیدا کرده‌اند!
دنیل کلی- استاد فلسفه دانشگاه Purdue – در این مورد می‌گوید که به صورت متناقض، چیزهای منزجرکننده‌ای مثل تخلیه جوش‌ها، می‌توانند توجه بسیار زیاد انسان‌ها را برانگیزند.
خیلی از ماها تصور می‌کنیم که برای جلب توجه، فقط باید روی انتشار چیزهای مثبت تکیه کنیم، اما همان طور که اخبار جنگ‌ها و فجایع طبیعی و ترورها، بیشتر از اخبار مثبت، بیننده پیدا می‌کنند، پست کردن چیزهایی با بار منفی می‌توانند، مخاطب بیشتری برای کاربران به ارمغان بیاورند.
البته در مورد ویدئوهای خانم لی، همان طور که ذکر شد، خاطره حسی ما از رهایی از جوش‌های مزاحم و نیز احتمالا منشن‌های پای ویدئوها و ارسال آنها برای دیگر مخاطبان برای شیطنت و شوخی (مثلا در اوقات صرف ناهار!) احتمالا در کسب این همه مخاطب مؤثر بوده‌اند!

وبلاگ یک پزشک

HTML Comment Box is loading comments...