260

Posted on Sun 12 March 2017


بهار سال پیش، اپل روبات لیام را معرفی کرد. کار این روبات این است که به سرعت آیفون را باز می‌کند، قطعات آن را خارج می‌کند تا بتوان از مواد و عناصر ارزشمند داخل آی‌فون استفاده کرد و آنها را بازیافت کرد.
و حالا اخبار تازه می‌گویند که این روبات عملا در خطوط تولید مورد استفاده قرار گرفته است. اپل در گزارش تاریخ ۲۱ فوریه خود به این مسئله اشاره کرده و گفته است که استفاده از لیام در کالیفرنیا و هلند، شروع شده است.
یک سامانه لیام می‌تواند هر سال ۱٫۲ میلیون دستگاه آی‌فون ۶ را اوراق کند. البته تصور نکنید که این میزان عدد بالایی است، چون ۲٫۴ میلیون دستگاه آی‌فونی که به کمک دو سامانه لیام می‌توانند در سال اوراق شوند، تنها جزء کوچکی از ۲۱۱ میلیون دستگاه آی‌فونی است که اپل در سال ۲۰۱۶ فروخته است. طبعا به موازات فروش مدل‌های تازه، تعداد متناظری از آی‌فون‌های قبلی هم از سوی کاربران بازنشسته می‌شوند و به دور انداخته می‌شوند.
هر دستگاه آی‌فون توسط لیام، تنها در عرض ۶ تا ۱۱ ثانیه از هم باز می‌شود.
به ازای هر ۱۰ هزار آی‌فونی که لیام اوراق می‌کند، ۱۹۰ کیلوگرم آلومینیوم، ۸۰ کیلوگرم مس، ۱۳۰ گرم طلا، ۴۰ گرم پلاتین، ۷۰۰ گرم نقره، ۵٫۵ کیلوگرم قلع و ۲٫۴ کیلوگرم از عناصر کمیاب دیگر بازیافت می‌شوند.

وبلاگ یک پزشک

HTML Comment Box is loading comments...