340

Posted on Tue 02 May 2017

@techtube
چاقم یا لاغر؟
این سؤالی است که خیلی‌ها مرتب از خودشان، نزدیکانشان یا پزشکان معالج خود می‌پرسند.
چون قد و ساختار بدنی هر شخص با فرد دیگر متفاوت است، تکیه کردن بر اندازه‌گیری مداوم وزن، به تنهایی اصلا علمی نیست. پس لازم داریم فرمول‌ها و معیارهایی برای سنجش چاقی و لاغری داشته باشیم. یکی از ساده‌ترین فرمول‌ها قد به سانتیمتر منهای ۱۰۰ می‌شود، حدود وزن ایده‌آل شما. ولی این کاملا یک فرمول سرانگشتی غیردقیق است.
معیار دقیق‌تر، استفاده از شاخص توده بدن یا BMI است. اما BMI شاخصی است که سابقه استفاده از آن به سال‌های دهه ۱۸۳۰ میلادی می‌رسد و نتایج آن واقعا خام هستند. مشکل آن این است که فقط وزن در فرمول آن مورد توجه قرار می‌گیرد و کاری به اندازه دور شکم ندارد.
برای همین شاخص‌های بسیار دقیق‌تری برای اندازه‌گیری چاقی و میزان چربی بدن، استفاده میشوند. منتها مشکل این است که استفاده از این فرمول‌ها نسبتا دشوار است و نیاز به اندازه‌گیری ابعاد بدن با متر دارند.
به همین خاطر پژوهشگران دانشگاه هاروارد شاخص جدید BVI را ابداع کرده‌اند و برای آن یک اپ iOS هم آماده کرده‌اند. بعد از دانلود شما باید وزن و قد و سن خود را وارد کنید. بعد از آن باید دو عکس از خودتان از روبرو و پهلو بگیرید. سپس اپلیکیشن شاخص BVI شما را حساب می‌کند که معیاری بسیار دقیق‌تر برای برآورد چاقی و لاغری و تأثیر آن روی سلامتی شماست.

📲 لینک دانلود از اپ استور

🔍 اطلاعات بیشتر در وبلاگ یک پزشک

HTML Comment Box is loading comments...