672

Posted on Fri 03 November 2017

بیشتر مردم تصوری ندارن ابزاری که هر روزه بصورت خیلی معمولی و پیش پا افتاده استفاده میکنن، میتونه یک شاهکار صنعتی باشه. یکی از این ابزار معمولی، خودکاره که بخاطر ظرافت بکار رفته در اون حتی برخی کشورهای پیشرفته هم توانایی ساختش رو ندارند.

یکی از این کشورها چین بود که گرچه پیشرفت بسیار زیادی در صنعت نشون داده و حتی تونسته انسان رو به فضا بفرسته، ولی برای مدتی طولانی نمیتونست خودکار بسازه. دشواری ساخت خودکار مربوط به ساچمهء بسیار کوچکیه که درون یک لوله در نوک اون کار گذاشته شده. اسم انگلیسی خودکار یعنی Ballpen هم به این قطعه اشاره کرده. این ساچمه با چرخیدن و عبور دادن جوهر باعث کشیده شدن خط بر روی کاغذ میشه. حفظ فاصلهء ساچمه با دیوارهء لوله بسیار مهمه. اگه این فاصله کم باشه، جوهر قطع و وصل میشه و اگه زیاد باشه، جوهر زیاد بیرون میاد یا اصلاً خود ساچمه بیرون می افته.

چین سالانه 40 میلیارد دانه خودکار میسازه. ولی چون تکنیک ساخت نوک خودکار در اختیار چند کشور محدود اروپایی و ژاپن بود، مجبور به وارد کردن نوک تمامی خودکارها از این کشورها بود و خودش تنها بدنه اش رو میساخت. پایین بودن کیفیت فولاد ساخت چین، یکی از مشکلات اصلی ناتوانی در تولید نوک خودکار بوده. یکی از شرکتهای فولاد سازی این کشور به تازگی اعلام کرده که با صرف پنج سال پژوهش، بالاخره موفق به ساخت این قطعه در داخل کشور شده اند. از امروز نگاه دقیق تری به خودکار توی دست تون بکنید. اونقدر ظرافت داره که یک کشور پیشرفته برای ساختش نیاز به پنج سال پژوهش داشته.

HTML Comment Box is loading comments...